Subskrypcja

ABC TWOJEGO
ZDROWIA
 » 4. Nasi Seniorzy  » Sposób w jaki myślisz o swojej starości, powoduje, że jest ona właśnie taka

Sposób w jaki myślisz o swojej starości, powoduje, że jest ona właśnie taka

Sposób w jaki myślisz o swojej starości, powoduje, że jest ona właśnie taka

 

            Niektórzy z nas traktują upływ czasu jako zjawisko zagrażające Jednak po pierwsze upływ czasu jest naturalny, podobnie proces starzenia, który nie tylko nie jest procesem nieuchronnym, ale także może być niezwykle cenna.

             To od Ciebie zależy na co tak naprawdę wyrazisz zgodę, czy zaakceptujesz wszystkie fizyczne i psychiczne zmiany, jakie zachodzą w Twoim organizmie, czy też pozostaniesz z poczuciem głębokiej frustracji W kulturze europejskiej dominuje negatywny stereotyp człowieka starego - niepotrzebnego, nienadążającego za tempem codziennego życia. Nic dziwnego, że robimy wszystko, żeby zachować młodość do późnej starości, bo być starym po prostu nie wypada. A jednak starzejemy się wszyscy. Kiedy - to już zależy od psychofizycznych cech jednostki i charakteru. Niektórzy czują się staro już w wieku średnim, inni zachowuję optymizm i wigor do późnej starości. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) za początek starości uznaje 60 rok życia. Wyróżnia w niej trzy zasadnicze etapy: wiek podeszły między 60 a 75 rokiem życia, wiek starczy od 75 do 90 lat i powyżej 90 roku życia wiek sędziwy.
 

 

Tak starość definiują liczby, a czym jest ona naprawdę?

 

Z pewnością nie jest to konkretny wiek, jakaś magiczna liczba, która sprawi, że budząc się któregoś dnia w dzień swoich urodzin, spoglądając w lustro, stwierdzisz: "tak, nadszedł ten czas - jestem już starym człowiekiem". Poczucie starości" kryje się tak naprawdę w nas, jest w naszej głowie.. Istnieje silnie ugruntowanie przekonanie, że to upływające lata mają nad nami władzę, że jesteśmy uzależnieni od wpływu, jaki na nas wywierają i jedyne, co możemy zrobić, to poddać okolicznościom zewnętrznym. Prawda jest natomiast taka, że prawdziwy wiek jest tak naprawdę ściśle uzależniony od tego, jak my sami go potraktujemy, jaką wobec niego przyjmiemy postawę. Oczywiście nie ulega wątpliwości, że starzenie się jest procesem fizjologicznym, mającym wpływ na wiele sfer naszego życia: duchową, psychiczną, emocjonalną. Jednak kiedy ciało wykazuje różne oznaki upływającego czasu, kiedy lata rzeźbią zmarszczki na Twojej twarzy, Ty przecież cały czas możesz panować nad swoim umysłem.

            Masz prawo czuć się młodo i jesteś w stanie to osiągnąć dopóki utrzymujesz umysł w poczuciu siły i witalności. Można stwierdzić, że "jakie myślenie o starości, taka starość".

 Zwolnienie tempa życia, poddanie się przeświadczeniu, że jak przyjdą kolejne lata, to przyniosą jedynie problemy, pustkę, zwątpienie, depresję, zmęczenie - to wszystko sprawi, że tak naprawdę zestarzejesz się szybciej niż myślisz Pewnych chorób, niegodności życia, różnego typu niedostatków oczywiście nie jesteśmy w stanie ominąć, ale nie zmienia to faktu, że wiele kłopotów możemy sami uniknąć, podejmując już wcześniej odpowiednie działania oraz wyrabiając w sobie nawyki służące zachowaniu zdrowia. Mimo różnego typu trudności, które mogą pojawić się na Twojej drodze życia jesteś w stanie zapanować nad tym wszystkim co przytłacza, co każe myśleć o sobie jak o przegranym w kręcącej się bezlitośnie machinie upływających lat, bo siła tkwi w Twoim umyśle. Jeżeli zamierzasz jednak przeżyć kolejne lata w fizycznej witalności, z uśmiechem na twarzy i w dobrych relacjach z innymi, jest duża szansa, że tak się właśnie stanie.Co zrobić, by późne lata zamiast rozczarowania przyniosły nam satysfakcję? Jak się zachowywać, aby nie stracić pewności siebie i nie ugiąć się pod naporem każdej kolejnej jedynki, która dostawiana jest do naszego wieku w dniu każdych kolejnych urodzin? Na początku należy podkreślić, że nie istnieje recepta na jeden konkretny i sprawdzony lek, który będzie skuteczny dla każdego. Bo każdy z nas jest inny, inaczej u każdego z nas przebiega proces starzenia się. Niemniej istnieje kilka niemal elementarnych zasad, z którymi warto się zapoznać i które - jeżeli zostaną wprowadzone w życie - będą procentować. Możesz cieszyć się dobrym zdrowiem, odnajdywać szczęście w różnych sytuacjach i wydarzeniach, które przynosi każdy dzień i czerpać radość z aktywnego życia.

 

Po pierwsze: Czas i troska o siebie

 

            Najważniejsze, by odnaleźć się w sytuacji, w której każdy z nas się znalazł. Może to być przejście na emeryturę, kiedy wolnego czasu jest więcej i trzeba odpowiednio go zagospodarować, a może Twoje dzieci się już usamodzielniły i czujesz pustkę w domu. W zasadzie masz dwa wyjścia, albo narzekać na zaistniałe sytuacje, albo stwierdzić, że możesz teraz wykorzystać ten okres na realizację swoich zainteresowań, na to, na co do tej pory nie starczało Ci czasu.

 

Wyznacz również cel, który chcesz osiągnąć, do którego będziesz dążyć. Może będzie to nauka dyscypliny sportu (np. gra w tenisa, pływanie), przeczytanie książek, na które do tej pory nigdy nie było czasu, a może zdecydujesz się udać w podróż w wymarzone miejsce? Pomysłów może być wiele, ważne by wybrać to, co będzie sprawiać satysfakcję.

 

Znajdź swoje miejsce na ziemi, w którym poczujesz się dobrze

 

            Istnieją różnego typu instytucje, których celem jest właśnie pomoc takim osobom jak Ty. Może zostaniesz członkiem Związku Emerytów i Rencistów albo zdecydujesz się przynależeć do organizacji przykościelnej, wybranego stowarzyszenia, które stwarza osobom w starszym wieku różne możliwości działania i rozwoju lub ośrodku dla seniorów w Twojej okolicy, który z pewnością ma w swojej ofercie różnego typu zajęcia dla osób starszych.

 

            Jeżeli masz taką możliwość, możesz też skorzystać z oferty, jaką dysponuje Uniwersytet Trzeciego Wieku (w szczególności, jeżeli działa w pobliżu Twojego miejsca zamieszania i nie będziesz mieć problemów z dotarciem na miejsce, w którym prowadzone są zajęcia). W przeciągu kilku ostatnich lat tego typu Uniwersytety powstały (i wciąż są tworzone) w wielu miejscowościach, dają możliwość nie tylko zdobywania wiedzy (wykłady, zajęcia, wycieczki), ale również dbania o sprawność fizyczną przez organizowanie różnego typu zajęć sportowych. Możesz też samodzielnie zdobywać wiedzę, w dziedzinie, która Cię szczególnie interesuje. Zresztą każde ćwiczenie intelektualne pozwoli zachować Ci sprawny umysł.

 

            A może wolisz pokłady energii i pomysłów lub swój wolny czas spożytkować w pracy dla lokalnej społeczności? Istnieje wiele instytucji, które pomagają innym, dla których Twój czas i Twoje zaangażowanie z pewnością będą niezwykle cenne. Angażowanie się w sprawy innych, niesienie innym pomocy od dawna uważane jest za doskonały sposób dbania o dobry stan fizyczny i psychiczny. Kiedy człowiek działa na rzecz innych czuje się potrzebny i doceniany, a dzięki temu ma lepsze samopoczucie, zdecydowanie mniej koncentruje się na własnych problemach i ma również szansę spoglądania i oceny własnego życia przez pryzmat problemów z jakimi borykają się inni.

 

Każdy proces starzenia jest inny…

 

To nie prawda, że musimy kopiować ścieżkę starzenia się, po której szli nasi dziadkowie czy rodzice. Owszem, różnego typu badania ujawniły fakt, że do czynnikami mającymi wpływ na nasz  sposób starzenia się należą różnego typu czynniki, w tym genetyczne, biochemiczne czy hormonalne. Oczywiście pewne uwarunkowania genetyczne mogą mieć wpływ na wystąpienie pewnych zaburzeń czy chorób w Twoim życiu, niemniej nie należy traktować obciążenia genetycznego jako wyroku.

 

Jak  sama nazwa wskazuje są to "obciążenia", a to, czy wystąpią, zależy od tego, czy im w tym pomożesz swoim stylem życia albo sposobem odżywiania się. A więc to kolejny ważny obszar na który masz wpływ, za który możesz wziąć odpowiedzialność

 

Obroną w przypadku wiedzy o występowaniu jakiejś choroby u bliskiego członka rodziny, zagrażającej również Tobie, jest przede wszystkim zmiana postawy wobec niej, podejmowanie takich kroków, które będą mogły jej zapobiec lub spowodują, że będzie mieć łagodniejszy przebieg. Jeżeli konieczna będzie zmiana nawyków (np. systematyczna aktywność fizyczna, porzucenie nałogu palenia papierosów), a stawką będzie polepszenie jakości życia, warto zaryzykować.