Subskrypcja

ABC TWOJEGO
ZDROWIA
 » 4. Nasi Seniorzy  » Seksualność kobiet a menopauza – możliwości wsparcia

Seksualność kobiet a menopauza – możliwości wsparcia

Menopauza to czas zmian w ciele i psychice każdej kobiety. Musimy się z tymi zmianami uporać. Musimy niejako odkryć siebie na nowo. Jednak badania pokazują, że zaledwie 14% Polek kojarzy okres menopauzy z czasem kiedy kobieta odkrywa własną kobiecość i seksualność na nowo. A przecież menopauza nie musi oznaczać braku przyjemności wynikającej z uprawiania seksu. Zastanówmy się więc jakie kroki możemy przedsięwziąć, by rozwijanie tej sfery życia intymnego mogło pozostać satysfakcjonujące. Pamiętajmy, iż okres przekwitania w życiu kobiety wymaga szczególnej troski i uważności, gdyż w naszym ciele zachodzą nieodwracalne zmiany. Oczywiście może to wpływać na naszą samoocenę, gdyż zmagamy się z niekomfortowymi objawami, w tym także z obniżeniem jakości życia seksualnego. Za większość zmian zachodzących w naszym organizmie odpowiedzialny jest niski poziom estrogenów. Niedobór tych hormonów prowadzi między innymi do

a)       utraty kolagenu, odpowiedzialnego za elastyczność skóry i jej nawilżenie, także w okolicach pochwy i sromu.

b)       suchości pochwy czy obniżenie czucia w sferach erogennych.

Jednocześnie faza orgazmu w okresie około menopauzalnym ulega skróceniu i charakteryzuje się mniejszą intensywnością odczuwania, a poziom libido gwałtownie spada. W połączeniu z objawami wypadowymi jakimi charakteryzuje się menopauza: uderzenia gorąca, nadmierna potliwość, uczucie podenerwowania, irytacji, labilność emocjonalna - kobiety często rezygnują z życia seksualnego.

Wrażliwość kobieca na dziejące się zmiany w organizmie jest duża. Czujemy się mniej atrakcyjne, ponieważ w okresie około menopauzalnym dochodzi do wzrostu wagi, może pojawić się nadmierna potliwość, a także zaburzenia dotyczące sfery seksualnej, które często przyjmujemy w sposób bierny, nie podejmując działań dla siebie korzystnych, mających na celu poprawę jakości naszego funkcjonowania. Tak naprawdę niezależnie od tego, na jakim etapie życia się znajdujemy, niemal wszystko zależy od naszego nastawienia. Dolegliwości można bowiem skutecznie leczyć bądź łagodzić dzięki dostępnym metodom, natomiast nasze nastawienie do tej sytuacji zależne jest od nas samych. Okres przekwitania związany jest jednak także z wieloma korzyściami. Jest to bowiem doskonały czas na rozwijanie więzi z parterem. Dzieci przeważnie są już dorosłe i nie wymagają od nas tyle uwagi co wcześniej, a brak możliwości zajścia w niechcianą ciąże sprawia, że w trakcie stosunku kobiety mogą się odprężyć i stać bardziej otwarte. Jasne, że trudności w sferze seksualnej wymagają naszej kobiecej uwagi i troski. Co możemy zrobić dla siebie…? Przedstawiam dostępne możliwośc

Przede wszystkim rozmowa…

Jeśli cierpisz z powodu niedogodności związanych ze zmianami zachodzącymi w obrębie narządów płciowych, odczuwasz wstyd przed partnerem, pomocna może okazać się często zwyczajna, aczkolwiek szczera rozmowa. Pamiętajmy bowiem, że problemy z życiem seksualnym po 50 roku życia nie dotyczą tylko kobiet. Unikanie zbliżeń przez kobietę może spowodować, że mężczyzna uzna, iż dzieje się to z jego winy, co może prowadzić do nieporozumień. Dlatego otwartość i komunikatywność w tych kwestiach są tak bardzo potrzebne.

 

Hormonalna terapia menopauzalna

Dzięki uzupełnianiu poziomu estrogenów skutecznie łagodzi dolegliwości okołomenopauzalne wpływające na spadek libido u kobiet. HTM pomaga bowiem w radzeniu sobie z uderzeniami gorąca i złym samopoczuciem, opóźnia procesy starzenia dzięki zwiększaniu ilości kolagenu zawartego w skórze, co pozytywnie wpływa na jej grubość, stopień nawilżenia i elastyczność, a także zmniejsza uczucie suchości pochwy. Jedną z dostępnych form HTM jest spray transdermalny z estradiolem, umożliwiający wygodę i dyskrecję stosowania. W przypadku kobiet z zachowaną macicą należy tę terapię wzmacniać dodatkowo progestagenami.

Aktywność fizyczna – regularne ćwiczenia mają pozytywny wpływ na nasz organizm w każdym wieku. Ale pamiętaj również o innych ćwiczeniach – nie fizycznych, ale tych wzmacniających mięśnie Kegla. Odgrywają one bowiem ważną rolę w zdolności przeżywania orgazmu.

Wierzę w moc kobiet w ich piękno i umiejętności radzenia sobie w każdej sytuacji życiowej. Nasze piękno nie jest kwestią czynników zewnętrznych, a wewnętrznego nastawienia, dlatego Kochane do dzieła!