Subskrypcja

ABC TWOJEGO
ZDROWIA
 » 1. Poradnik Fizjoterapeuty » Jaki sport jest najlepszy dla chorego z cukrzycą?

Jaki sport jest najlepszy dla chorego z cukrzycą?

Dyskusja na forum   Poradnik Fizjoterapeuty

 

1. Wysiłek fizyczny w leczeniu cukrzycy

Za umiarkowany uważa się wysiłek fizyczny w cukrzycy trwający minimum 30 minut, powtarzany co najmniej 3 razy w tygodniu. Umiarkowana i przede wszystkim systematyczna aktywność fizyczna wywołuje w organizmie cukrzyka wiele korzystnych efektów, m.in.:

  • ułatwia zmniejszenie nadmiernej masy ciała,
  • zwiększa wrażliwość tkanek na insulinę (czyli przy takim samym jej stężeniu więcej glukozy przechodzi z krwi do komórek),
  • pomaga lepiej kontrolować poziom cukru we krwi,
  • obniża ryzyko rozwoju późnych, niekorzystnych następstw cukrzycy.

1.1.  Aktywność fizyczna a hipoglikemia

 

W czasie wysiłku fizycznego poziom insuliny gwałtownie spada. Jednak u cukrzyków organizm sam nie ureguluje wahań. Gdyż insulina podawana jest  w sposób zewnętrzny. Przy braku u Największe zmiany w poziomie insulinowym dokonują się dwie godziny od podania szybko działającego analogu insuliny, oraz po 3-4 godzinach od podania insuliny szybko działającej.

Aby zatem zapobiec hipoglikemii związanej z wysiłkiem należy przestrzegać kilku ważnych zasad:

  • mierzyć poziom cukru we krwi przed, w trakcie i kilka godzin po wysiłku,
  • w zależności od tego poziomu i przyjętego posiłku zmniejszyć zaplanowaną dawkę insuliny lub spożyć dodatkową porcję węglowodanów (cukrów),
  • unikać cięższego wysiłku w okresie szczytu działania insuliny,
  • nie podawać insuliny w okolice ciała najintensywniej uczestniczące w wysiłku.

Należy również pamiętać o tym, że gdy planowany wysiłek ma miejsce w czasie ustępowania działania insuliny długo działającej może dojść do sytuacji odwrotnej czyli hiperglikemii, czyli byt wysoki poziom cukru we krwi. Do objawów hiperglikemii należą: nadmierne pragnienie, wysychanie w ustach, częstomocz, chudnięcie, nadmierna senność.

3. Rodzaje ćwiczeń dla cukrzyków

Znane są różne rodzaje ćwiczeń dla cukrzyków, które pozytywnie wpływają na organizm. Można je podzielić na 4 grupy:

Warto wykonywać ćwiczenia ze wszystkich czterech grup. Ćwiczenia aerobowe przyspieszają bicie serca, ćwiczą mięśnie i poprawiają oddech. Zacznij od 5-10 minut dziennie i stopniowo zwiększaj ilość wysiłku fizycznego do około pół godziny.

Jakie przykładowe ćwiczenia aerobowe warto wykonywać?

TJak poprawić sprawność fizyczną na co dzień?

  • zamiast jeździć samochodem, jak najwięcej spaceruj,
  • nie używaj windy – skorzystaj ze schodów,
  • codziennie zrób coś w domu, pielęgnuj ogródek, odkurz mieszkanie lub skoś trawnik,
  • wracając do domu, wysiądź dwa przystanki wcześniej.

Ćwiczenia dla cukrzyków nie powinny być zbyt intensywne, ale nie warto też z tego powodu rezygnować z jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Przy odrobinie dobrej woli wyżej wymienione ćwiczenia i wskazówki można wprowadzić w życie bez większego problemu. Będzie to z korzyścią dla całego ciała.

3.1. Bieganie i cukrzyca

Tego typu ćwiczenie jest wskazane dla cukrzyków, jednak pod warunkiem, że nie dojdzie do niedocukrzenia. Aby tego uniknąć warto odpuścić z intensywnym treningiem, ponadto należy pamiętać, że konieczne może być zmniejszenie dawki insuliny
 

Oto kilka wskazówek dotyczących treningu biegania podczas cukrzycy:

  • mierz poziom cukru we krwi przed bieganiem i po bieganiu,
  • przed bieganiem zjedz posiłek węglowodanowy - najlepszą opcją jest jedzenie pełnoziarniste, czyli ciemne pieczywo, brązowy ryż, płatki owsiane, kasze,
  • unikaj biegania (i innego dużego wysiłku fizycznego), kiedy poziom glukozy we krwi jest na najwyższym poziomie,
  • przed podjęciem intensywnego wysiłku poradź się swojego lekarza.
  • pamiętaj, że poziom cukru we krwi może spaść nawet parę godzin po wysiłku. Bądź na to przygotowany, mając pod ręką pełnowartościową przekąskę,
  • jeśli bieganie nie jest bardzo forsujące, możesz biegać codziennie. Jeśli jest bardziej intensywne, ogranicz treningi do 3 dni w tygodniu,
  • zawsze pamiętaj o rozgrzewce (około 5-10 minut) oraz o tym, że bieg nie musi być intensywny, by dobrze wpłynął na twoją wagę, zdrowie oraz spadek poziomu glikemii. Po bieganiu wykonaj kilka ćwiczeń rozluźniających i rozciągających.

Kontrola glikemii - kiedy należy zrezygnować z uprawiania sportu?

  • bardzo wysokie stężenie glukozy we krwi,
  • obecność acetonu w moczu.

Objawy powysiłkowego niedocukrzenia krwi to:

Objawy powinny ustąpić po zaprzestaniu wysiłku i zjedzeniu posiłku węglowodanowego. Mimo pojawiania się wyżej wymienionych symptomów, cukrzycy nie powinni rezygnować z aktywności fizycznej, ponieważ na dłuższą metę przyniesie ona wiele korzyści.